Graul cu gust de carne

Graul cu gust de carne

Nietzsche spunea: „Eu cred ca vegetarienii cu regulile lor de a manca mai putin si mai simplu, au fost mai utili decat toate sistemele noastre morale.” Fie ca este vorba de motive culturale, etice sau legate de sanatate, veganismul si vegetarianismul au luat amploare in ultimul deceniu, inclusiv in Romania. Cu toate acestea, limitarile nutritionale ale acestor diete au creat dezbateri intense, ajungandu-se la concluzia ca adeptii acestui stil de alimentatie (vegana sau vegetariana) trebuie sa consume mai multe tipuri de produse pentru a-si asigura aportul optim de nutrienti. Se presupune ca acest regim de viata vine impreuna cu o serie de carente de diferiti nutrimenti, printre care Fier, Zinc, Calciu, vitamina B12…insa sa nu uitam avantajele:

  • Alimentatia bogata in fibre inseamna si un aport important de antioxidanti, minerale si vitamine
  • Lipsa grasimii animale te protejeaza de boli cardiovasculare, hipertensiune arteriala si diabet
  • Risc redus de dezvoltare cancer, fiindca, in general, vegetarienii nu fumeaza, beau mai putin alcool si au mai multa activitate fizica decat carnivorii.

Daca discutam despre carne, unele dintre cele mai populare substitute ale ei la nivel mondial sunt soia, tempeh si seitanul. In timp ce soia a devenit un aliment comun, seitanul nu este atat de cunoscut in tara noastra, in ciuda beneficiilor sale pentru sanatate. Seitanul este foarte popular printre vegetarieni pentru ca, dupa ce este gatit, se aseamana la textura si consistenta cu carnea: este dens, dar, in acelasi timp, se topeste in gura si are un continut scazut de grasimi. Se mai numeste si gluten, carne de grau, proteina din grau sau gluten de grau. Desi este obtinut din grau, nu te duce cu gandul la faina sau paine. Doua ingrediente stau la baza prepararii seitanului: faina din grau cu continut mare de gluten si putina apa – secretul este sa se elimine, prin spalare, amidonul. Gustul seitanului este delicat si unic, insa se schimba in functie de condimentele folosite si reteta in care este introdus.

Origine si istorie

Seitanul isi are originea in China, Japonia, Vietnam si alte tari din Asia de Est si de Sud-Est inca de la inceputul secolului al VI-lea. Este foarte apreciat de budisti, care sunt, de regula, vegani sau vegetarieni. Se spune ca termenul seitan provine din alaturarea a doua cuvinte: sei, adică „facut din” (sau „corect / adecvat”) si tan, care in japoneza inseamna „proteina”.

vizual_seitan.jpg

Iata si valorile nutritionale pentru aprox. 30g seitan:

  • Calorii: 104
  • Proteine: 21g
  • Grasimi: 1g
  • Seleniu: 16% din cantitatea recomandata zilnic
  • Fier: 8% din cantitatea recomandata zilnic
  • Fosfor: 7% din cantitatea recomandata zilnic
  • Calciu: 4% din cantitatea recomandata zilnic
  • Cupru: 3% din cantitatea recomandata zilnic

Dupa cum reiese si din datele de mai sus, seitanul este o sursa sanatoasa de proteine daca nu ai intoleranta la gluten sau boala celiaca, desigur. Bogat in proteine si cu un continut caloric scazut, seitanul da o senzatie de satietate, ceea ce inseamna ca e si un aliat pentru cei care isi doresc sa scada in greutate. Asa ca, daca nu mananci carne si vrei sa iti variezi dieta sau daca esti pur si simplu curios ce gust au niste produse vegetale proteice pe baza de seitan, sa stii ca ai o varietate de produse pe GoVeggie.ro: 

  • vrei sa iti faci un sandvis cu bacon vegetal sau sa adaugi niste bucatele de “bacon” pe o pizza vegetala? Atunci ai solutia: bacon bio vegan, o varianta vegana, preparata din seitan, condimente si fum natural din lemn de fag.
  • ti-e pofta de un produs picant, asemanator cu salamul? Atunci incearca varianta vegana: baton bio seitan cu ardei rosu iute, un preparat plin de vitamine si nutrienti benefici.
  • daca exista o “pomana porcului”, de ce nu ar exista si “pomana vegetalelor”? Poti sa faci un dezmat culinar cu carnati vegani bio si aproape ca nu vei simti diferenta, pentru ca se gatesc tot pe gratar sau in tigaie.
  • salatele parca sunt mai gustoase si mai complete daca adaugi un aliment cu continut de proteine care sa iti dea satietate, nu-i asa? Data viitoare, poti sa iti faci celebra salata Caesar cu felii de salam bio vegan afumat.
Reclame

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google

Comentezi folosind contul tău Google. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s